Hari ini Uutusan Malaysia menulis satu artikel kononnya berdasarkan kajian daripada Pusat Kajian Pendidikan U tempatan mengatakan KBAT menekan pelajar.
Katanya Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) yang
dipraktikkan di sekolah terutama peringkat rendah dan peperiksaan awam
didapati sedang menekan pelajar sehingga melahirkan jurang dalam
kalangan mereka. Sistem diperkenalkan hampir 10 tahun itu juga
seolah-olah mengabaikan terus aspek menilai kemampuan dan kebolehan
setiap seorang murid.
Sebenarnya aku tak nampak KBAT itu menekan pelajar, yang aku pasti KBAT itu menekan guru. Guru-guru menjadi berlebihan dalam penyediaan latihan KBAT sehingga soalan sekolah rendah dah merubah menjadi soalan sekolah menengah. Ini semua kerja guru yang tak memahami KBAT termasuk JU (Jurulatih Utama) KBAT.
Kalau JU dan Guru yang membuat soalan (termasuk guru AKRAM) memahami tahap pemikiran murid berdasarkan umur perkara ini tak akan terjadi.
Sebenarnya beban kepada guru adalah ciptaan guru sendiri terutama guru yang baharu naiki pangkat yang nak menunjuk-nunjuk sesuatu yang baharu...
0 Comments